Bleckmann Fashion & Lifestyle Logistics uit o.a. Grobbendonk komt de top-10 binnen op de ranglijst van meest toonaangevende Nederlandse logistiek dienstverleners over 2020.
Dat Bleckmann de 10e positie bezet is opmerkelijk omdat de Top 10 typisch uit generalisten bestaat waar Bleckmann zich met name richt op de Fashion en Lifestyle markt.
Als specialist in de fashion- en lifestyle sector heeft Bleckmann een sterke focus op duurzaamheid en innovatie, iets wat de experts die de Top LDV 2020 samenstellen duidelijk waarderen.
Bleckmann is in twee jaar tijd van positie 22 naar 10 gestegen. De onderneming is een logistieke omni-channel specialist voor de fashion- en lifestylesector en als zodanig sterk in e-fulfilment.
Met de vergaarde kennis en ervaring helpt de LDV'er klanten die het al lang bedient met het maken van de verandering van retailing naar e-tailing en zelfs naar een totaalaanpak voor het bedienen van diverse klantgroepen.
Deze focus op het aanbieden van e-fulfilment activiteiten betaalt zich uit in een flinke omzetgroei en het winnen van tenderprojecten van aansprekende retailers. Gymshark, Patagonia, Chiquelle en Osaka daarvan maar enkele voorbeelden.
Van duurzaamheid naar innovatie
Duurzaamheid kreeg vorig jaar extra gewicht bij de beoordeling van de logistiek dienstverleners en het opstellen van de ranglijst. In 2020 ligt de nadruk naast duurzaamheid ook op innovatie.
Dit aspect is volgens de opstellers van de ranglijst van cruciaal belang voor de groei van een onderneming. Ook speelt innovatie een sleutelrol om te overleven in lastige perioden, zoals tijdens de coronacrisis.
Innovatie moet voor de ranking gericht zijn op de inzet van arbeid, smart warehousing/transport. Daarnaast dient dit zichtbaar te zijn bij de toepassing van digitale platforms en ketenregie.
Reductie CO2-uitstoot en Zero Waste doelstelling
Innovatie en duurzaamheid gaan bij Bleckmann hand in hand. Ron Thijssen, Manager Corporate Social Responsibility bij Bleckmann: "Heb je het over duurzaamheid, dan kijken we onder andere naar de verschillende mogelijkheden om CO2 in de keten verder te reduceren.
Maar ook het terugdringen van afval, het streven naar Zero Waste, is een focus punt voor ons. Aanvullend ontwikkelen we voor en samen met klanten specifieke duurzame initiatieven en processen.
Daarmee winnen we tenders, maar soms biedt onze kennis kansen voor merken en retailers om zich als duurzaam naar hun klanten toe te profileren."
Aparte afdeling voor innovatie en digital
Innovatie leidt tot betere prestaties en groei, voor zowel Bleckmann als de klanten van de logistiek dienstverlener. Als steun onder een continu innovatieproces heeft Bleckmann een aparte afdeling opgezet die zich bezighoudt met innovatie en digitale ontwikkeling.
Steven Rymenans, Chief Innovation & Digital Officer geeft daaraan de leiding. Rymenans: "We laten hiermee zien dat we geloven in de kracht van innovatie en de mogelijkheden die we ermee kunnen creëren.
Eén van de doelen die we binnen deze afdeling stellen is kennis en ervaring uit te wisselen tussen werknemers en afdelingen en tussen Bleckmann en ketenpartners."
Ketenregie tot aan de last-mile
Een nauwe samenwerking met ketenpartners helpt Bleckmann bij het creëren van een moderne ketenregie. "Ons IT-platform is de basis voor de end-to-end benadering die we hanteren en waarmee we activiteitenniveaus kunnen voorspellen.
Van de inkomende bestellingen in onze expeditie tot en met de last-mile distributie. BI-tools zorgen voor de onmisbare ondersteuning en helpen ons wij het managen op uitzonderingen", vult Jurrie-Jan Tap, Chief Business Development Officer bij Bleckmann aan.